VÄXJÖ LAKERS TAR HEM SHL 20/21

iCast vill gratulera vår kund Växjö Lakers för att de vann både serien och guldmedaljen i Swedish Hockey League 20/21. Vinsten är den tredje för Växjö Lakers som vann både 14/15 och 17/18 - en imponerande prestation.

Samtidigt vill vi också önska vår kund Rögle BK all lycka till efter finalen mot Växjö Lakers. Detta var den första finalen någonsin för Rögle BK men förmodligen inte den sista. En fantastisk säsong av Rögle BK oavsett.

EV ZUG TAR HEM GULDET I SCHWEIZISKA HOCKEYLIGAN 20/21

iCast vill gratulera vår kund EV Zug för att ha vunnit både serien och guldmedaljen i schweiziska National League 20/21. Förra gången EV Zug vann mästerskapet var 97/98 så vi hoppas att laget med alla inblandade välförtjänt njuter av och känner sig stolta över den stora prestationen den här säsongen.

Photo by Philipp Hegglin

VASA SPORT INVESTERAR I ETT TOPPMODERNT MEDIASYSTEM FRÅN ICAST

Vasa Sport från Vasa i Finland har beslutat att investera i ett toppmodernt mediasystem från iCast till den nya Vasa Elektriska Arenan. Investeringen innefattar en ny mediakub i iCasts unika sömlösa design, digital scoreboard, VIP-skärmar, TV-studio och styrsystem för mediahantering tillsammans med grafiska effekter. 

 

Första i sitt slag i Finland

Mediakuben som sådan kommer att vara den första i sitt slag i Finland och kommer att lyfta arenaupplevelsen jämfört med traditionella mediakuber. Högre upplösning, större visningsyta (54 m2) och synliga effekter i 360 grader är några av de funktioner som publiken kommer att uppleva. Dessutom satsade Vasa Sport på en ny tv-studio till den nya arenan för att förbättra upplevelsen för publiken ännu mer. Kontrollsystemet är helt Mac-baserat och fullt skalbart för framtida expansioner. 

- Den nya Vasa Elektriska Arenan kommer att bli en mycket modern arena. Vasa Sport har redan tidigare beslutat att investera i arenans restaurangutrymmen och -koncept. Nu tar vi nästa steg och investerar också i ett toppmodernt mediasystem. Vi vill göra arenan till en av Finlands bästa i sitt slag gällande sport-, underhållnings- och andra större evenemang, säger Vasa Sports styrelseordförande Heikki Hiltunen.

Designen och bildkvaliteten tillsammans med mediakubens enkla funktion kommer att spela en viktig roll i den övergripande upplevelsen. Målet är att förbättra publikupplevelsen och göra den extraordinär. 

- Den nya mediakuben ger oss många nya möjligheter under evenemangen. Hockeymatcherna får förstås ett lyft, men nu kan vi också erbjuda andra evenemangsarrangörer häftiga digitala lösningar. Arenan kan nu också lätt förvandlas till tex. ett 1000 – 2000 personers stort auditorium, berättar Vasa Sports VD Tomas Kurtén. 

iCast stärker sin marknadsposition i Europa

iCast Sweden AB har under de senaste åren utökat sin referenslista och är en framträdande konkurrent när det gäller arenaproduktioner och sportunderhållning i Europa. iCast samarbete med hockeylegendaren Peter Forsberg stärker företagets position på marknaden för framtida upphandlingar i Europa och övriga hockeymarknader.

- Vi är stolta över att välkomna Vasa Sport som ny kund och ser fram emot ett bra samarbete med hockeyklubben Vasa Sport. Den nya ombyggnaden av arenan kommer vara ett lyft för regionen och publiken. Vasa Elektriska Arena är den första arenan i Finland som installerar vår unika sömlösa mediakub. Förutom Finland har SHL, de schweiziska, norska och tyska hockeyligorna investerat i medieteknik från iCast. Efterfrågan på vårt mediasystem är fortsatt hög och med detta kontrakt ser vi fram emot nya utmaningar i Finland, säger Mats Hultemark från iCast.

ICAST I SAMARBETE MED PETER FORSBERG

Sedan många år tillbaka har iCast varit en ledande leverantör av mediakuber och mediasystem för klubbar och arenor i de svenska hockeyligorna. Dessutom har iCast påbörjat sin internationella expansion med flera framgångsrika installationer i Europa. Som nästa steg startar nu iCast ett samarbete med Peter Forsberg för att ytterligare expandera sin verksamhet inom ishockey.

Peter Forsberg med sitt team har ett omfattande nätverk inom alla hockeyligor och kommer att vara en värdefull tillgång för iCast vidare expansion.

”Med min passion för hockey vill jag stödja klubbar och ligor för att locka människor att besöka hockeyarenor och jag tror att coola mediakuber är en viktig del av ett framgångsrikt evenemang. iCast-leveranserna till hockeymarknaden har visat sig vara framgångsrika inom flera områden såsom en förbättrad arenaupplevelse, tillförlitlighet och förbättrad avkastning för arenor och klubbar. Jag ser fram emot att marknadsföra iCast i hela hockeyvärlden. ”, säger Peter Forsberg – Archelio Capital AG.

”Efter våra framgångsrika leveranser i Sverige och en bra start på den europeiska marknaden är vi glada över att ha Peter som vår partner för ytterligare internationell expansion. iCast-kunskap i mediesystem tillsammans med Peter Forsbergs oslagbara passion för hockey kommer att bilda ett drömteam för nästa steg internationellt, säger Mats Hultemark iCast.

iCast stärker sin marknadsposition
iCast Sweden AB har under de senaste åren utökat sin referenslista och är en framträdande konkurrent när det gäller mediakuber med system för sportunderhållning i Europa. Med installationer i Sverige, Norge, Tyskland och Schweiz har iCast skapat basen som en viktig aktör på marknaden.

SPORTSYSTEM TILL EV ZUG – BOSSARD ARENA

Toppklubben EV Zug i Schweiz har beslutat sig för att investera i ett toppmodernt mediasystem från iCast. Investeringen omfattar en ny mediakub med hög upplösning i vår unika sömlösa design, en digital scoreboard, en toppmodern TV-studio och styrsystem för mediahantering med tillhörande grafiska matcheffekter.

Media Cube
Mediakuben kommer att ha den högsta upplösningen som iCast någonsin har levererat till någon hockeyarena. Den nya mediekuben på 150 kvm kommer att lyfta den totala upplevelsen betydligt jämfört med traditionella mediekuber. Högre upplösning, större visningsyta och synliga effekter i 360-grader är några av de funktioner som publiken kommer att uppleva. Dessutom investerar EV Zug också i en ny toppmodern TV-studio för att öka upplevelsen för publiken ännu mer. Styrsystemet är helt Mac-baserat och fullt skalbart för framtida expansion.

Designen och den skarpa bildkvaliteten samt användarvänligheten av systemet kommer att spela en viktig roll i den totala upplevelsen. Media spelas synkroniserat med all befintlig LED i arenan tillsammans med ljuseffekter och musik. Målet är att lyfta publikupplevelsen och göra den till något utöver det vanliga.

”Vi är övertygade om iCasts lösning och deras erfarenhet när det gäller underhållning av publik är den bästa. Genom vårt nära samarbete med Färjestad som också valt iCast system ser vi fram emot att samarbeta med iCast.”, Säger Patrick Lengwiler, VD EV Zug.

iCast stärker sin marknadsposition i Europa
iCast Sweden AB har under senare år utvidgat sin referenslista och är en framstående leverantör när det gäller arenaproduktioner och sportunderhållning i Europa. Det nyligen tillkännagivna partnerskapet med hockeylegenden Peter Forsberg kommer att utgöra en solid bas för ytterligare framgång i Europa och världen över.

”Vi är stolta över att välkomna den schweiziska toppklubben EV Zug som ny kund och ser fram emot ett bra samarbete med Bossard Arena och hockeyklubben. EV Zug och Bossard Arena är den tredje arenan i Schweiz som investerar i vår unika sömlösa mediakub för att förbättra upplevelsen för sina evenemang. Förutom de schweiziska hockeyligorna och Swedish Hockey League, har även de norska och tyska hockeyligorna investerat i mediateknik från iCast. Efterfrågan på vårt mediesystem är fortfarande högt, och med detta nya kontrakt ser vi fram emot nya utmaningar både i Schweiz och Europa, säger Mats Hultemark från iCast.

SPORTSYSTEM MED MEDIAKUB TILL LONZA ARENA I SCHWEIZ

Lonza Arena i Visp Schweiz har genom huvudentreprenören Frutiger AG beslutat att investera i ett toppmodernt mediasystem från iCast. Investeringen innefattar en ny mediakub i vår unika sömlösa design, digital scoreboard, VIP-skärmar, TV-studio och styrsystem för mediahantering tillsammans med grafiska matcheffekter.


Mediakub
Mediakuben som sådan kommer att vara den första i sitt slag i Schweiz och kommer att lyfta den arenaupplevelsen betydligt jämfört med traditionella mediakuber. Högre upplösning, större visningsyta och synliga effekter i 360 grader är några av de funktioner som publiken kommer att uppleva. Dessutom satsade Lonza Arena på en ny tv-studio med fjärrstyrda robotkameror för att förbättra upplevelsen för publiken ännu mer. Kontrollsystemet är helt Mac-baserat och fullt skalbart för framtida expansioner.

Designen och bildkvaliteten tillsammans med mediakubens enkla funktion kommer att spela en viktig roll i den övergripande upplevelsen. Målet är att förbättra publikupplevelsen och göra den extraordinär.

iCast stärker sin marknadsposition i Europa
iCast Sweden AB har under de senaste åren utökat sin referenslista och är en framträdande konkurrent när det gäller arenaproduktioner och sportunderhållning i Europa.

“Vi är stolta över att välkomna Lonza Arena som ny kund och ser fram emot ett bra samarbete med arenan och hockeyklubben EHC-Visp. Lonza Arena är den första arenan i Schweiz som investerar i vår unika sömlösa mediakub för att förbättra upplevelsen för sina evenemang. Förutom Schweiz klubbar, har SHL, de norska och tyska hockeyligorna investerat i medieteknik från iCast. Efterfrågan på vårt mediasystem är fortsatt hög och med detta kontrakt ser vi fram emot nya utmaningar i Schweiz, säger Mats Hultemark från iCast.

Kontakta iCast

NY MEDIAKUB OCH MEDIASYSTEM TILL RÖGLE BK

iCast har fått uppdraget att leverera en ny 98 kvm stor mediakub i sömlös design tillsammans med ett komplett mediasystem och LED-banners till Rögle BK/Lindab Arena. ”Vi har en engagerad och bra publik på våra matcher och tillsammans med en tight hemmarink gör det Lindab Arena till en av de bästa hockeyarenorna i landet. Upplevelsen för åskådarna är jätteviktig och med en ny modern mediakub från iCast kommer vi att kunna ta upplevelsen i Lindab Arena till en helt ny nivå. Åskådarna får bättre repriser och den nya mediakuben skapar dessutom nya intäktsmöjligheter för föreningen med tydligare reklambudskap utan att vi gör avkall på själva matchproduktionen för besökarna”, säger Marcus Thuresson, vd i Rögle BK. ”Fantastiskt kul att välkomna anrika Rögle BK som ny kund där vi återigen får leverera en mediakub i vår banbrytande sömlösa design. Utöver mediakuben på 98 kvm har vi även fått i uppdrag att leverera LED-banners och fjärrstyrda robotkameror för att ge publiken bästa möjliga matchupplevelse i arenan. Våra leveranser av mediakuber i sömlös design har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och utomlands och utöver ett stort antal klubbar i svensk hockey har även toppklubbar i norska och tyska hockeyligorna investerat i mediateknik från iCast. Efterfrågan på våra mediasystem är fortsatt hög och det ska bli riktigt kul att leverera ett nytt modernt mediasystem till Rögle BK/Lindab Arena”, säger Mats Hultemark från iCast.

REKORDSTOR MEDIAKUB TILL LEKSANDS IF

iCast levererar ny rekordstor mediakub med toppmodernt styrsystem till Leksands IF i Tegera Arena

iCast Sweden AB utökar ytterligare sin referenslista inom svensk elithockey med denna beställning av en rekordstor sömlös 360° mediakub med tillhörande teknik. Den nya mediakuben blir på hela 160 kvadratmeter. Vår målsättning och strävan är att ge arenapubliken en totalupplevelse inom sportslig underhållning. Beställningen från Leksands IF befäster bolagets position som Sveriges ledande leverantör av innovativa mediakuber med tillhörande styrsystem. Utöver mediakuben kommer leveransen även omfatta kompletterande styrteknik till övriga befintliga LED-skärmar så att allt kan planeras från ett enda gränssnitt och där all LED visar media helt synkroniserat.

”Arenaupplevelsen är en oerhört viktig del i vår verksamhet, och med den nya mediakuben från iCast kommer vi att kunna ta upplevelsen i Tegera Arena till en helt ny nivå. Våra trogna fans och partners förtjänar bättre repriser och en bättre möjlighet att exponeras i samband med våra matcher, och vår målsättning är, och kommer alltid att vara, att hockey är och skall alltid vara bäst att uppleva live i Tegera Arena, säger Claes Tirus Kommunikationschef, Leksands IF.

“Fantastiskt kul att välkomna Leksands IF som ny kund där vi återigen får utmaningen att leverera den största mediakuben vi någonsin levererat – denna gången på hela 160 kvadratmeter. Vår banbrytande design av mediakuber i sömlös design har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och utomlands. Utöver klubbar i svensk hockey har även toppklubbar i norska och tyska hockeyligorna investerat i mediateknik från iCast. Efterfrågan på våra mediasystem är fortsatt hög och det känns fantastiskt kul att få leverera en rekordstor mediakub i helt sömlös design till en av Sveriges i särklass mest anrika hockeyklubbar.”, säger Mats Hultemark från iCast.

Kontakt iCast

LEVERANS KLAR TILL STIGA SPORTS ARENA

Eskilstunas nya multiarena – Stiga Sports Arena – har investerat i ett komplett mediasystem från iCast. Installationen består dels av en delbar mediakub som möjliggör att huvudhallen i arenan kan köra både helt och delat event. Huvudhallen har även försetts med två långa LED-banners. Den anrika handbollsklubben GUIF körde smygpremiär den 6april och testade systemet i arenani – en match som dessutom vanns av GUIF efter en dramatisk avslutning av matchen. Utöver den delbara mediakuben har ytterligare två hallar i multiarenan försetts med teknik. En baskethall där iCast levererat två storbildsskärmar och även ”Shot Clocks” vid basketkorgarna. Baskethallen har utrustats med iCasts helt nya basketklocka som följer FIBAs krav nivå 1-3. Till detta levererades även en digital scoreboard till den tredje något mindre hallen för bl.a innebandy.

iCast stärker sin marknadsposition

iCast Sweden AB har senaste åren snabbt utökat sin referenslista och är en framträdande aktör då det gäller arenaproduktioner och sportslig underhållning i Europa. Uppdraget från PEAB som byggt arenan befäster iCasts marknadsposition. “Det är med stolthet vi levererat all mediateknik till en toppmodern multiarena för ett flertal sporter. Med denna installation är det nu ett flertal elitklubbar i handboll som använder sig av iCast teknik för att stärka sina evenemang och ge publiken en ny häftig upplevelse. Dessutom är det kul att just Eskilstuna blir startskottet för vår nya scoreboard för basket – en sport som ställer högsta möjliga krav på funktion av denna typ av teknik.” säger Mats Hultemark iCast. Utöver handbollsklubbar har även en stor del av toppklubbar i SHL, Hockeyallsvenskan och de norska och tyska toppligorna i hockey investerat i mediateknik från iCast.

TINGSRYDS AIF INVESTERAR I NYTT MEDIASYSTEM

Tingsryds AIF (TAIF) investerar i nytt mediasystem för sin arena. Investeringen består av två storbildsskärmar och fyra banners, tillsammans med en kompakt TV-studio – allt installerat som ett integrerat iCast mediasystem. Det Mac-baserade styrsystemet ligger i framkant för sportslig underhållning och har stora framtida expansionsmöjligheter. Mediasystemet är installerat och klart och hade premiärvisning i arenan i slutet på oktober 2016.  

Satsning på mediasystem Tingsryds AIF

“Satsningen på ett LED-system i Nelson Garden Arena kändes som helt rätt väg för oss att gå. Inte nog med att vi behövde mer ytor för exponering av reklam från våra sponsorer vi vill också erbjuda våra besökare en ökad upplevelse i samband med matcher. iCast var den bästa lösningen för oss, och vi är väldigt nöjda med hur iCast hanterat denna affären.” säger Johan Blomster Ordförande i Tingsryds AIF.  

iCast stärker sin marknadsposition

iCast Sweden AB har senaste åren snabbt utökat sin referenslista och är en framträdande aktör då det gäller arenaproduktioner och sportslig underhållning i Europa. Uppdraget från TAIF befäster iCasts marknadsposition. “Vi är stolta över att välkomna Tingsryds AIF som ny kund och ser fram emot ett bra samarbete med en framgångsrik hockeyklubb sedan många år tillbaka. Tingsryds AIF är en hockeyklubb som med små resurser lyckas leverera bra hockey år efter år.” säger Mats Hultemark iCast. Utöver klubbar i Hockeyallsvenskan har även toppklubbar i SHL och de norska och tyska hockeyligorna investerat i mediateknik från iCast.

ICAST LEVERERAR TILL FÄRJESTADS BK OCH LÖFBERGS ARENA

iCast levererar ny rekordstor mediakub och toppmodern TV-studio till Färjestads BK och Löfbergs Arena

iCast Sweden AB utökar ytterligare sin referenslista inom svensk elithockey och är numera en framträdande aktör avseende leveranser av mediasystem med tillhörande teknik. Vår målsättning är att ge arenapubliken en förstklassig totalupplevelse inom sportslig underhållning. Samarbetet med Färjestad befäster fortsatt bolagets position som Sveriges ledande leverantör av innovativa mediakuber med tillhörande styrsystem.

”Vi har haft en rad referenser runt om i Europa och Nordamerika beträffande olika mediakubslösningar, men efter att iCast presenterat denna sömlösa konstruktion och efter ett besök i Skellefteå Kraft Arena blev valet till slut ganska självklart. Designen och funktionaliteten är precis det vi efterfrågar och ger oss den möjlighet som vi har efterfrågat – en ny och uppgraderad arenaupplevelse! Investeringen i ett nytt mediasystem är det första steget i en omfattande arenautvecklingsplan som sträcker sig över kommande år”, säger Johan Kemi, Biljett- & Eventchef Färjestads BK

“Fantastiskt kul att välkomna Färjestads BK som ny kund som dessutom utmanar oss i att leverera den största mediakuben vi någonsin levererat på hela 132 kvadratmeter. Vår banbrytande design av mediakuber i sömlös design har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och utomlands. Färjestads BK blir den femte hockeyklubben i SHL som investerar i teknik från oss för att höja upplevelsen under sina evenemang. Utöver klubbar i SHL har även toppklubbar i norska och tyska hockeyligorna investerat i mediateknik från iCast. Efterfrågan på våra mediasystem är fortsatt hög och det känns fantastiskt kul att få leverera en rekordstor mediakub i helt sömlös design till en av Sveriges mest anrika hockeyklubbar. Att Färjestads BK representanter dessutom rest runt både i Europa och NHL för att få inspiration och slutligen väljer oss som leverantör ger oss ännu mer energi att fortsätta vårt utvecklingsarbete inom vårt område”, säger Mats Hultemark från iCast.

NYTT MEDIASYSTEM FÖR YSTADS ARENA – VALET FÖLL PÅ ICAST SWEDEN AB

HP Holding AB investerar i nytt mediasystem för Ystad Arena. Detta är en teknikinvestering för den idrottsliga mångfalden, ett mediasystem som levereras av iCast Sweden AB. I uppdraget ingår en ny delbar mediakub och en cirkelformad LED-banner i underkant, scoreboardsystem och TV-studio med fjärrstyrda robotkameror. I leveransen ingår också grafiska produktioner och matcheffekter.

Det Apple-baserade styrsystemet ligger i framkant för sportslig underhållning med stora expansionsmöjligheter. Mediakubens storlek och utformning är tänkt att spela en betydande roll för helhetsupplevelsen.

Sponsorn möjliggör investeringen
Investeringen av det nya mediasystemet sponsras av HP Holding AB som vill ge Ystad en arenaupplevelse på elitnivå.

“När vi bygger för framtiden så kan vi inte bara sätta dit två skärmar som inte nått fram till publiken, vilket var alternativet. Vi på HP Holding är oerhört stolta och glada för att vi fattade detta investeringsbeslut”, säger Ingmar Svensson från HP Holding AB.

För Ingmar var detta en satsning för den idrottsliga mångfalden i Ystad.

“Vi tvekade aldrig när det hettade till och det känns viktigt att stödja den lokala idrotten. Vi har många bra klubbar i Ystad kommun: Ystads IF, IFK Ystad samt IK Pandora, med fantastiska ledare och många utövare. Med iCasts stora kunnighet är vi övertygade om att detta är pricken över i:et i en idrottsarena. Den kommer att vara till glädje för många idrottsutövare och publik, i alla åldrar och i många år framöver.”

iCast stärker sin marknadsposition
iCast Sweden AB har senaste åren snabbt utökat sin referenslista och är en framträdande aktör då det gäller arenaproduktioner och sportslig underhållning i Europa. Samarbetet med Ystad arena stärker iCasts marknadsposition ytterligare.

“Vi är stolta över att välkomna Ystads arena som ny kund och ser fram emot ett bra samarbete med en framgångsrik och välskött handbollsklubb i Elitserien. Ystads IF blir den tredje handbollsklubben som använder vår teknik för att höja upplevelsen under sina evenemang. Det är också glädjande att se en privat aktör som HP Holding stötta idrotten i sin hemstad på ett för oss helt unikt sätt. Projektet hade aldrig blivit av utan HP Holding, vilket Ystad bör vara stolta över. Utöver klubbar i SHL har även toppklubbar i norska och tyska hockeyligorna investerat i mediateknik från iCast. Efterfrågan på våra mediasystem är fortsatt hög och med detta avtal levererar vi sammanlagt fyra nya mediakuber bara i höst”, säger Mats Hultemark från iCast.

Tacksamma idrottsklubbar
Ystads IF är glada över alla insatser från involverade aktörer.

“Vi är oerhört glada och tacksamma för att dels HP Holding investerar stort i totalupplevelsen i Ystad Arena och dels att politikerna röstade ja till höjningen av taket med 10 meter så att Mediakuben får plats. Vår strävan har hela tiden varit att publiken ska få en unik upplevelse under våra hemmamatcher. Den 55 kvadratmeter stora mediakuben med en cirkelformad LED-banner på 9 kvadratmeter blir helt unik i sitt utförande i handbollssverige. Den är till exempel 80 % större jämfört med Kristianstad.”, säger Jörgen Hansson, klubbchef för Ystads IF.

Jörgen Hansson ser många möjligheter för hur det nya mediasystemet kan användas:

“Tack vare det fjärrstyrda 3-kamerasystemet kan vi skapa roliga publikaktiviteter, som till exempel Kiss Cam, vilket också blir unikt i handbollssverige. iCasts system känns användarvänligt och tidseffektivt. Det är viktiga parametrar för oss som idrottsförening med begränsade personella resurser. Hela systemet förverkligar våra drömmar och kommer att bli ett jättelyft för oss!”    

Även IFK Ystad uttrycker stor tacksamhet:

“Det är med stor glädje som vi alla handbollsälskare i Ystad kan konstatera att Ingmar Svensson än en gång visar sitt stora hjärta for handbollen i stan. Inte bara for sitt eget YIF utan även for oss andra. Vi inom IFK Handboll värdesätter verkligen detta och ser fram emot att flytta in i den nya arenan som i och med denna investering blir Sveriges bästa arena.”, säger Jan Svensson, vice ordförande i IFK Ystad.

Ett lyft för kommunen
Från kommunens sida välkomnas satsningen:

“Ystads kommun har tillsammans med en privat sponsor, HP Holding, lyft upplevelsen i den nya arenan till ännu en nivå. Med en mediakub skapar vi helt nya möjligheter både för föreningarna och publiken”, säger Kent Mårtensson som är kommunalråd i Ystads kommun.

ARENASYSTEM MED MEDIAKUB TILL SKELLEFTEÅ AIK HOCKEY

Skellefteå AIK har beslutat att investera i ett helt nytt topp-modernt mediasystem från svenska iCast Sweden AB. Investeringen består av en ny mediakub i en unik sömlös design, nya LED-bannersystem, LED-skärmar över ingångar, digitala resultattavlor och ett nytt scoreboardsystem samt ett kontrollsystem för att styra media med tillhörande grafiska effekter under matchevenemanget.

Mediakuben den första av sitt slag!
Mediakuben som sådan blir den första av sitt slag i Europa och kommer att lyfta helhetsupplevelsen markant jämfört med tidigare säsonger, högre upplösning, större bildyta och visning av effekter i 360-grader är några av inslagen som publiken kommer bjudas på. Vidare investeras i en ny TV-studio med fjärrstyrda robotkameror som ett steg i att höja upplevelsen för besökaren ännu mer. Det helt apple-baserade styrsystemet ligger i framkant då det gäller sportslig underhållning och har bra förutsättningar att utökas ännu mer i framtiden.

“Vår ambition är att Skellefteå Kraft Arena ska vara Sveriges trevligaste mötesplats och vi har länge sett den tekniska biten som ett värdefullt mervärdet till våra besökare. Vi vill att besökaren ska få en helhetsupplevelse utöver det vanliga innan matchen, under matchen och efter matchen. Repriser är viktiga inslag och dagens mediakub håller inte måttet för att förmedla dom, det är inte riktigt bra som det är idag, säger Pea Israelsson, Skellefteå AIK.

Mediakubens storlek och utformning är tänkt att spela en betydande roll för helhetsupplevelsen. Föreningens målsättning är att matchupplevelsen på plats ska förstärkas ännu mer och bli något utöver det vanliga.

Uppdatering:

Invigning av det nya mediasystemet i Skellefteå Kraft Arena

120 kvadratmeter kub, LED vid alla ingångar, sarghörnor, resultattavlor online och en toppmodern TV-studio invigdes idag i Skellefteå. Hela arrangemanget styrs från kontrollrummet med tre iPads där alltifrån intro, spelarpresentationer och reklam programmeras. Scoreboarden är designad enligt klubbens önskemål så att den får ett unikt utseende beroende på vilket lag SAIK möter. Detta är startskottet för Skellefteås arena 2.0-projekt och ytterligare moderniseringar kommer efterhand.

Klubben har lagt mycket energi på det nya introt som är lite Ice Age-inspirerat och som utnyttjar kubens unika sömlösa design. Hela mediakuben är bildskärm med marknadens ledande bildkvalitet.

LAKERS UTÖKAR SITT MEDIASYSTEM MED LED-BANNER

Växjö Lakers utökar sitt mediasystem i Vida Arena med ytterligare 26 meter LED-banner. Bannern ger både exponering under TV-sändningar och en bättre publikupplevelse vid olika effekter under match. Vi önskar Lakers lycka till med att försvara SM-titeln inför kommande säsong.

GRATTIS LAKERS TILL SM-GULD!

I kväll firar vi en fantastisk hockeyresa. Växjö Lakers är efter kvällens prestation svenska SHL-mästare och tog hem SM-guld efter en hård match mot Skellefteå AIK. Lakers gjorde en magisk vändning och vann en avgörande match i finalserien med 3-2. Matchen avgjordes i sudden death. Grattis till SM-guldet Växjö Lakers!